Jonge moeders zijn misschien wel eens onzeker over de opvoeding, maar niet over de basisverzorging van hun baby. Het overgrote deel van de moeders geeft zichzelf een 8 of hoger voor het verschonen van haar kindje. We draaien onze hand niet om voor het verwisselen van een luier op een vreemde plek en ook onze partners staan hun mannetje. Dit blijkt uit onderzoek van Etos naar babyverzorging en moederschap. Moeders willen het beste voor hun kindje, een zachte goed zittende luier die bovendien goed absorbeert maar ook het gemak van een handig pak is voor hen van belang.
Top 5 opvallende plekken waar moeders regelmatig hun kind verschonen:
1) In de auto
2) Op een bankje in het openbaar
3) In een restaurant
4) In het vliegtuig
5) In een winkel
Partners helpen zeker mee bij het verzorgen van de kinderen, maar toch ziet meer dan de helft van de moeders het zorgen voor de kinderen vooral als haar taak. Ruim 70% zegt meer tijd met haar kindje door te brengen dan haar partner en bijna twee derde gaat er ‘s nachts vaker uit als het kindje huilt. Op de vraag of ze van tevoren had verwacht dat de zorg anders zou worden verdeeld, antwoord maar liefst 85,4% nee. Hoeveel tijd we ook besteden aan de zorg van onze kinderen, we zijn nog steeds wel eens onzeker. In zo’n geval biedt het internet uitkomst (70,7%) of worden vrienden (50,6%), moeders (46,8%) en partners (46,2%) om advies gevraagd.
Meer dan de helft van de moeders vergeet wel eens luiers mee te nemen als ze met haar baby een dagje of een weekend weggaat. Ruim 60% voelt zich daar dan ook schuldig over. Een derde van de ondervraagden rent in zo’n geval snel naar de winkel om luiers te kopen. Dan is een mini verpakking handig: je hebt er genoeg aan. De ondervraagde moeders zien meer mogelijkheden in een mini verpakking. Zo vindt ruim 45% het ideaal voor een uitstapje, bijna 42% voor een logeerpartij en ruim 17% neemt ‘m mee als ze een weekend weggaan. De meerderheid van de moeders zegt verder een mini verpakking te willen kopen om de luier uit te proberen. Bij het kiezen van de juiste luier is een leuk motiefje of de kleur onbelangrijk. Het gaat om goede absorbtie (88,3%), goede pasvorm (63,4%) en een aantrekkelijke prijs (51,7%).
Over het onderzoek
Etos heeft 500 Nederlandse moeders, met kinderen tussen de 0 en 3 jaar gevraagd naar hun ervaringen op het gebied van moederschap en babyverzorging. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Etos door Panelwizard. De resultaten geven een representatieve afspiegeling van de mening van de Nederlandse bevolking.
Bron: Etos